صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سوزرگران، تپه باستانی /

فهرست مطالب

سوزرگران، تپه باستانی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سوزرگران، تپۀ باستانی \ tappe-ye bāstānī-ye sūzargarān \ ، تپه‌ای واقع در °51 و ´36 و ´´53 طول شرقی، و °35 و ´53 و ´´28 عرض شمالی، در ارتفاع 345‘2 متری از سطح دریا، و در فاصلۀ یک‌کیلومتری جنوب روستای راحت‌آباد. 
تپۀ باستانی سوزرگران در واقع شامل دو تپه است که در امتداد شمال ـ جنوب یکدیگر قرار دارند. نیمی از جبهۀ شرقی تپۀ شمالی با ماشین‌آلات راه‌سازی تسطیح، و تبدیل به باغ شده است، اما تپۀ جنوبی که به نظر می‌رسد دارای اهمیت کمتری باشد، سالم باقی مانده است. 
با توجه به نمونه سفالهای یافت‌شده از سطح و پیرامون تپۀ جنوبی، گمان می‌رود که قدمت آن از تپۀ شمالی بیشتر باشد؛ زیرا بیشتر سفالها دست‌ساز، و دارای پخت ناقص هستند. بدین ترتیب، احتمال دارد که تپۀ جنوبی از هزارۀ 2 ق‌م مسکونی بوده، اما ساکنان آن در هزارۀ 1 ق‌م به نقطۀ شمالی‌تر، که همان تپۀ شمالی است، نقل مکان کرده‌اند. 
در تپۀ شمالی آثار و شواهد پیشرفته‌تری وجود دارد که بخشی از آنها در بدنۀ گودالهای حفرشده توسط حفاران غیرمجاز قابل مشاهده است. قطعات سفالهایی که در تپۀ شمالی وجود دارد، بیشتر چرخ‌ساز، و شامل سفالهای نخودی، قرمز و خاکستری رنگ، و حجم اندکی نیز از سفالهای اوایل دوران اسلامی است. سفالهای پیش از اسلام، نقوش هندسی، گیاهی، موجی، زیگزاگ و ساده دارند. همچنین لابه‌لای خاکهای باغ واقع در جبهۀ شمالی تپۀ شمالی قطعات فراوان سفالهایی که بیشتر مربوط به خمره‌های بزرگ آذوقه‌اند و نیز قطعات استخوانهای انسانی و حیوانی مشاهده شده است. 
ساکنان تپۀ شمالی احتمالاً در سده‌های نخستین اسلامی به نقطۀ شمالی‌تری که امروزه جایگاه روستای راحت‌آباد است، کوچیده‌اند. با توجه به مجموعۀ شواهد، مدارک و موادی که از سطح و پیرامون دو تپۀ جنوبی و شمالی سوزرگران و سطح زمینها و باغات به دست آمده است، چنین برمی‌آید که این مجموعه از هزارۀ 2 ق‌م تاکنون مسکونی بوده است. تپۀ باستانی سوزرگران در مهرماه 1382 با شمارۀ 386‘10 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. 

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: